Telefon  505 112 769

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Redukcja hałasu w kontekście kół stalowych - czemu służy?

Hałas komunikacyjny jest poważnym wyzwaniem zwłaszcza na terenach znajdujących się w pobliżu szlaków komunikacyjnych o dużym natężeniu ruchu. Problem ten dotyczy nie tylko transportu samochodowego, ale również kolei. Przejeżdżające pociągi generują znaczną ilość decybeli, a obowiązujące regulacje zarówno na poziomie europejskim, jak i krajowym nakładają wymogi dopasowania jego poziomu do zaleceń wynikających z ustaleń poczynionych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). W przypadku ruchu kolejowego jednym ze sposobów przeciwdziałania uciążliwościom związanym z nadmierną emisją hałasu jest dbanie o stan techniczny taboru i wprowadzanie elementów do pojazdów szynowych ograniczających negatywny wpływ na otoczenie. Przekonajmy się, co jest głównym źródłem hałasu i jak można z nim walczyć.

Źródła hałasu kolejowego

Ruch pociągów przyczynia się do powstawania hałasu o różnym pochodzeniu. Wśród głównych składowych powodujących uciążliwości dla otoczenia znajduje się hałas stacjonarny powodowany przez lokomotywy, wagony oraz ich dodatkowe wyposażenie, a także hałas ruszania generowany przez układy napędowe i hałas przejazdu, na który składają się oddziaływania między kołami a szynami. Wynika on w dużej mierze z nierówności występujących na szynach oraz chropowatości zewnętrznych części kół, jak również ich nieregularności, jeżeli chodzi o kształt.

Jak można ograniczać hałas kolejowy?

Istnieje wiele metod redukcji hałasu, szczególnie wiele podporządkowuje się zwalczaniu hałasu przejazdu. Część z nich dotyczy zmian infrastruktury kolejowej – odpowiedniego projektowania otoczenia torów, a także stosowania absorberów drgań oraz ekranów wygłuszających. Powszechną metodą jest też np. okresowe szlifowanie szyn. Wiele uwagi poświęca się także różnym elementom taboru kolejowego. Wśród używanych metod znaleźć można m.in. zastępowanie wstawek żeliwnych wstawkami kompozytowymi, co zapewnia utrzymanie gładkości powierzchni koła. Korzysta się również z tłumików drgań oraz specjalnych osłon na koła. Nie można też zapominać o sposobach tradycyjnych, takich jak przetaczanie kół.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.